Björkerum BV\HLP

Från Järnvägsdata
Björkerum BV/HLP
Xxx.jpg
Björkerum Håll- & Lastplats
Hållplatsinformation
OrtBjörkerum
KommunBorgholm vapen.svg Borgholm
SockenLånglöt socken
LänKalmars läns vapen.svg Kalmar län
LandskapSmåland vapen.svg Småland
Öppnad25 november 1909
Avbemannad1950-talet
Nedlagd1 oktober 1961
Förstatligad1 juli 1947
Trafikerats avSÖJ, ÖJ, SJ
TrafiktypNedlagd
ÄgarePrivat
BeställareSÖJ
Om Hållplatshuset
ArkitektVet ej
FastighetsbeteckningBjörkerum 3:3
OrdningFörsta
Byggt1909
ByggstommeTrä
Våningar1
ElektrifieratJa
PlaceringHöger sida
RitningNej
RenoveratJa
RivetFlyttat
Förbindelser
LinjerBorgholm-Färjestaden Järnväg
Bandel668
Föregående anhaltLånglöt
Efterföljande anhaltRunsten
Läge
Avstånd26,1 km
Avstånd frånFärjestaden
Höjd19 m ö.h.
KoordinaterN56°43.621' E16°40.957'
StationssignaturSÖJ - Bj, SJ - Bjr
Linjekarta
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Borgholm-Böda Järnväg
Unknown BSicon "exBS2c1" Unknown BSicon "exBS2+r"
Unknown BSicon "exSTRrg" Unknown BSicon "xBHFq" Unknown BSicon "exABZr+r"
44,7 Borgholm 1906-1961
Unused track end end Unknown BSicon "exSTR"
Borgholms hamn
Unknown BSicon "xHST"
43,6 Kolstad LP\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "xBHF"
41,9 Rosenfors BVbanvakt 1909-19xx
Unknown BSicon "exBHF"
39,6 Räpplinge 1909-1961
Unknown BSicon "xBHF"
36,5 Ölands Lindby 1909-1961
Unknown BSicon "xBHF"
32,3 Gärdslösa 1909-1961
Unknown BSicon "xBST"
31,2 Högtomta BVbanvakt 1909-19xx
Unknown BSicon "xBHF"
28,3 Långlöt 1909-1961
Unknown BSicon "exHST"
26,1 Björkerum BV\HLPkombinerad 1911-1961
Unknown BSicon "xBHF"
22,7 Runsten 1909-1961
Unknown BSicon "exHST"
20,7 Ölands Bäck LP\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "xBST"
20,7 Ölands Bäck BVbanvakt 1909-1954
Unknown BSicon "xBHF"
17,3 Norra Möckleby 1909-1961
Unknown BSicon "xHST"
15,6 Dörby HLP 1912-1961
Unknown BSicon "xBST"
15,573 Dörby BVbanvakt 1909-19xx
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exENDEeq"
13,5 Gårdby GRPgrusgrop
Unknown BSicon "exBHF"
12,5 Gårdby 1909-1961
Unknown BSicon "exHST"
11,1 Torps by HPRhållplats rälsbuss
Unknown BSicon "xHST"
7,416 Lenstad BV\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "xBHF"
4,0 Ölands Skogsby 1909-1961
Unknown BSicon "exTRAJEKT" Unknown BSicon "exSTR"
Kalmar(Kalmar-Berga Järnväg)
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZlg" Unknown BSicon "exSTR"
Färjestaden hamn
Unknown BSicon "xBHF" Unknown BSicon "exSTR"
0,0 Färjestaden 1909-1961
Unknown BSicon "exSTRlf" Unknown BSicon "exABZgr+r"
Unknown BSicon "exLSTR"
Färjestaden-Mörbylånga-Ottenbys Järnväg
Spårplan

Mall:Spårplan Björkerum BV/HLP

Björkerum BV/HLP var en hållplats i Borgholms kommun. Trafikplatsen ingick i sträckningen Borgholm-Färjestaden, Bandel 668.

Historik

När banvakten anlades var här enbart en banvakt utan några andra anordningar. Men efter på tryckningar från befolkningen kunde man tillslut få en håll- & lastplats vilket ledde till att en plåtstins installerades.

Historiska datum

Datum Händelser
25 november 1909 Banvakt
maj 1911 Håll- & lastplats.
1924 Bangården får ett stickspår.
1 januari 1928 Blir del av Ölands Järnvägar när Borgholm-Böda Järnväg slås samman med Södra Ölands Järnväg
1933 Bangårdens stickspår blir ett rundspår.
1 juli 1947 Förstatligas och blir en del av SJ
1950-talet Banvaktsstugan säljs för flyttning.
1 oktober 1961 Nedläggning



Nuvarande användning

Banvaktsstugan flyttades såldes på 1950-talet och finns kvar i Dörby-trakten än idag.

Personal

Här under finns en lista på personer som jobbat vid Björkerum BV/HLPs hållplats. Listan är inte komplett och har ni information om något hör gärna av er.

Årtal Namn Född Födelseort Titel Hitkommen Ort Avflyttad Ort Övrigt

Byggnader



Banvaktsstugan

Banvaktsstugan var inte lik någon av de andra banvaksstugorna på ön, och placeringen var mitt ute bland åkrarna i Björkerum. Stugan såldes på 1950-talet.

Bangård

För början fanns inget mer än huvudlinjens spår, men 1924 efter på tryckningar och kvar så får platsen ett stickspår. 1933 blir detta stickspår ett rundspår på 57 meter. Platsen förses med ett lastbord. o


Växlar

Här fanns inte mycket till växlar från början, men 1924 får den sin första och 1933 sin andra. Efter det händer inget i växelväg förrän banan rivs.


Galleri


Källor

Signalen
Ölands Järnväg - Jan-Olov Svensson

Externa länkar