Fagerhult

Från Järnvägsdata
Fagerhult
MÅJ Fagerhult station 1950s.jpg
Fagerhults järnvägsstation
Stationsinformation
OrtFagerhult
KommunHögsby vapen.svg Högsby
SockenFagerhult socken
LänKalmars läns vapen.svg Kalmar län
LandskapSmåland vapen.svg Småland
Öppnad24 november 1916
Nedlagd1 september 1959
Trafikerats avMÅJ, SJ
Trafikeras avSpår upprivna
ÄgarePrivat
TrafiktypPerson- o godstrafik båda upphört se historiska datum
Om stationshuset
OrdningFörsta stationshuset
Byggt1916
ByggstommeTrä
Våningar1 1/2
ElektrifieratJa, vet ej år
PlaceringHögra sidan av spåret sett från Mönsterås.
Nuvarande färgGrått med röd husgrund
Kapacitet
Antal spår3
Förbindelser
BandelBandel 553
Föregående anhaltKianäs
Läge
Avstånd69,198 km
Avstånd frånMönsterås
Höjd183 Möh m ö.h.
KoordinaterN57°08.709'
E15°39.799'
StationssignaturMÅJ Fg SJ Fgt
Linjekarta
km  v  r 
Unknown BSicon "xKBHFa"
69,2 Fagerhult1916
Unknown BSicon "xHST"
64 Kianäs1916
Unknown BSicon "xHST"
61,5 Björkedal HLP1917
Bridge over water
58,xx Bro Badebodaån1912
Unknown BSicon "exBST"
58,346 Grönskåra BV1913
Unknown BSicon "xBHF"
58,1 Grönskåra1913
Unknown BSicon "xHST"
54,3 Flatehult1913
Unknown BSicon "exBST"
52,1 Mjöshult BV1913
Unknown BSicon "xBHF"
48,5 Kråksmåla1912
Unknown BSicon "xHST"
45,3 Fröskelås1912
Unknown BSicon "exABZrg" Unknown BSicon "exLSTRq"
TillOskarshamn Bandel 548
Unknown BSicon "exBHF"
43,1 Skoghult1912
Unknown BSicon "exLSTRq" Unknown BSicon "exABZrf"
Till Älghultsby Bandel 550
Unknown BSicon "exBST"
38,623 Alsterbro BV1905
Unknown BSicon "exBST"
38,344 Alsterbro BV1905
Unknown BSicon "xBHF"
38,4 Alsterbro1905
Bridge over water
36,3 Bro Alsterån1905
Unknown BSicon "exHST"
36,3 Sandslätt HP1908
Unknown BSicon "xBHF"
33,6 Knivingaryd1905
Unknown BSicon "xBHF"
30,5 Vackerslätt1905
Unknown BSicon "exHST"
27,1 Bäckebo BV1911
Unknown BSicon "exHST"
26,651 Bäckebo HP1911
Unknown BSicon "exBST"
23,4 Abbetorps grusgrop
Unknown BSicon "exBST"
23,3 Abbetorp BV
Unknown BSicon "xBHF"
23,1 Abbetorp1905
Unknown BSicon "exHST"
21,7 Ruggstorp HP1905
Unknown BSicon "exHST"
19,4 Tjuvåsen HP1905
Unknown BSicon "exHST"
17,5 Idhult LP1905
Unknown BSicon "exHST"
16,6 Vitsten HP1905
Unknown BSicon "xABZrg" Unknown BSicon "LSTRq"
Till Berga Bandel 546
Unknown BSicon "eBHF"
11,5 Sandbäckshult1897
Unknown BSicon "LSTRq " Unknown BSicon "xABZrf"
Till Kalmar Central Bandel 544
Unknown BSicon "LSTRq" Unknown BSicon "xABZlg"
Normalspår1973- Kalmar Södra
Station on track
7,7 Tålebo1902
Unknown BSicon "eHST"
6,9 Granshultsvägen HP1950-talet
Unknown BSicon "eHST"
5,9 Norrbacken HP1905
Unknown BSicon "eHST"
1,78 Stubbemåla BV1914
Unknown BSicon "eHST"
1,774 Stubbemåla HP1914
Station on track
0,0 Mönsterås1902
Non-passenger end stop
Mönsterås bruk1972


Spårplan

{{{spårplan}}}

Fagerhults järnvägsområde 1. Fagerhults stationshus

Fagerhults station var en järnvägsstation i Högsby kommun som öppnade 1916. Stationen var station mellan 1916-1959 och blev lastplats 1959-63, trafikplatsen fick sitt namn av kyrkbyn. Här låg även ett hotell, en bank, affär och en telefonsstation samt en skjutsstation. Som många andra små orter fanns även här träindusti, AB Bobin & Trä som producerade lådor av olika slag och hyvlade trävaror. I Fagerhult bodde på ca 250 personer på 1950-talet, vilket det även gör idag.

Mönsteråsbanan kommer aldrig längre än hit till Fagerhult, även om 1919 kom förslag på att förlänga den till Triabo på Västervik-Hultsfred-Växjö Järnväg i stället för Åseda som vara planerat. Även den idéen gick i stöpet. Banan slutade med en stoppbock mot landsvägen till kyrkan.

Nuvarande användning

Idag finns inga spår kvar på platsen, stationshuset har tyvärr som många andra hus fått eternitplattor på sitt trä och tappat sin glans. I övrigt finns inte mycket kvar som kan berätta att det funnits en järnväg här.

Historik

Se Mönsterås-Åseda Järnväg. Trafiken omfattning 1949 var:
2 420 försålda biljetter
18 111 godsexpeditioner

Här ifrån fanns det tre stora busslinjer. En busslinje fanns mellan Fagerhult och Åseda, den andra var mellan Fagerhult och Eksjö, och den tredje var mellan Fagerhult och Vetlanda.
Orten hade även 1949 2 hotell och 2 droskbilar, olika typer av affärer.

Historiska datum

Öppnades den 24 november 1916.
Förstatligades den 1 juli 1940.
Nedgraderades 1959 till lastplats och stationen upphörde, persontrafiken upphörde alltså vid detta datum .
Stängdes 1963 lades järnvägen ner helt och godstrafiken upphörde.

Kartor

Bangården

På ritningen kan man se att bangården bestod av 3 spår och 6 växlar.

Byggnader

På ritningen kan man se att bangården bestod av 3 spår och 6 växlar.

Stationshus

Stationshuset var likt andra på sträcka, Kråksmåla var identiskt med Fagerhults stationshus.

Godsmagasin

Godsmagasinet byggdes troligen 1915-1916 samtidigt som stationshuset. Byggnaden revs eller flyttade sent 1963 eller tidigt 1964.

Lokstall

Här fanns ett lokstall med en vändskiva 12,5 meter, men när de stod klart att Fagerhult skulle slutstation för järnvägen blev det två platser. Intill lokstallet låg även ett kolförråd avsett för 200 ton och en vattentagningsanordning.
Vändskivans ursprung är troligen från Grönskåra nära linjen förlängdes hit 1916.

Lokstallet rivdes troligen sent 1964.

Personal

Stationsföreståndare

1916-24 Fredrik Thörnqvist
1924-30 John Palmér
1930-41 Gunnar Söderlund
1941-47 Karl-Axel Johansson
1947-57 Ragnar Lindström
1957-59 Lennart Johansson

Noter

Källor

Boken "Mönsterås-Åseda järnväg" av Björn Edman
Karta Lantmäteriet-Gröna kartan-Historiska kartor
Boken Sveriges järnvägsstationer - Orbis VI

Externa länkar