Gärdslösa

Från Järnvägsdata
Gärdslösa
Gärdslösa 001.jpg
Gärdslösa station
Stationsinformation
OrtGärdslösa
KommunBorgholm vapen.svg Borgholm
SockenGärdlösa socken
LänKalmars läns vapen.svg Kalmar län
LandskapSmåland vapen.svg Småland
Öppnad25 november 1909
Nedlagd1 oktober 1961
Postanhalt25 november 1909
Förstatligad1 juli 1947
Trafikerats avSÖJ, ÖJ, SJ
BeställareSÖJ
ArkitektVet ej
TrafiktypNedlagd
Om stationshuset
FastighetsbeteckningSättra 1:24
OrdningFörsta
Byggt1909
ByggstommeTrä
Våningar2
Antal rumVet ej
ElektrifieratJa
PlaceringVänster sida
RitningNej
RenoveratJa
Nuvarande färgRött med vita knutar och detaljer.
Kapacitet
Antal spår2
Förbindelser
Anslutande linjerBorgholm-Färjestadens Järnväg
Bandel668
Föregående anhaltÖlands Lindby
Efterföljande anhaltLånglöt
Läge
Avstånd32,3 km
Avstånd frånFärjestaden
Höjd19 m ö.h.
KoordinaterN56°46.893' E16°41.834'
StationssignaturSÖJ - Gl, SJ - Gls
Linjekarta
km  v  r 
Unknown BSicon "exLSTR"
Borgholm-Böda Järnväg
Unknown BSicon "exBS2c1" Unknown BSicon "exBS2+r"
Unknown BSicon "exSTRrg" Unknown BSicon "xBHFq" Unknown BSicon "exABZr+r"
44,7 Borgholm 1906-1961
Unused track end end Unknown BSicon "exSTR"
Borgholms hamn
Unknown BSicon "xHST"
43,6 Kolstad LP\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "xBHF"
41,9 Rosenfors BVbanvakt 1909-19xx
Unknown BSicon "exBHF"
39,6 Räpplinge 1909-1961
Unknown BSicon "xBHF"
36,5 Ölands Lindby 1909-1961
Unknown BSicon "xBHF"
32,3 Gärdslösa 1909-1961
Unknown BSicon "xBST"
31,2 Högtomta BVbanvakt 1909-19xx
Unknown BSicon "xBHF"
28,3 Långlöt 1909-1961
Unknown BSicon "exHST"
26,1 Björkerum BV\HLPkombinerad 1911-1961
Unknown BSicon "xBHF"
22,7 Runsten 1909-1961
Unknown BSicon "exHST"
20,7 Ölands Bäck LP\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "xBST"
20,7 Ölands Bäck BVbanvakt 1909-1954
Unknown BSicon "xBHF"
17,3 Norra Möckleby 1909-1961
Unknown BSicon "xHST"
15,6 Dörby HLP 1912-1961
Unknown BSicon "xBST"
15,573 Dörby BVbanvakt 1909-19xx
Unknown BSicon "exABZlf" Unknown BSicon "exENDEeq"
13,5 Gårdby GRPgrusgrop
Unknown BSicon "exBHF"
12,5 Gårdby 1909-1961
Unknown BSicon "exHST"
11,1 Torps by HPRhållplats rälsbuss
Unknown BSicon "xHST"
7,416 Lenstad BV\HLP 1909-1961
Unknown BSicon "xBHF"
4,0 Ölands Skogsby 1909-1961
Unknown BSicon "exTRAJEKT" Unknown BSicon "exSTR"
Kalmar(Kalmar-Berga Järnväg)
Unknown BSicon "exENDEaq" Unknown BSicon "exABZlg" Unknown BSicon "exSTR"
Färjestaden hamn
Unknown BSicon "xBHF" Unknown BSicon "exSTR"
0,0 Färjestaden 1909-1961
Unknown BSicon "exSTRlf" Unknown BSicon "exABZgr+r"
Unknown BSicon "exLSTR"
Färjestaden-Mörbylånga-Ottenbys Järnväg
Spårplan

Mall:Spårplan Gärdslösa

Gärdslösa var en järnvägsstation i Borgholms kommun. Trafikplatsen ingick i sträckningen Borgholm-Färjestaden, Bandel 668.

Historik

Räpplinge station med postanhalt öppnades 1909.

I Sveriges Järnvägsstationer band 6[1] från 1949 står följande att läsa om Gärdslösa:
Gärdslösa, stationssamhälle med c:a 1 500 invånare, ligger i Gärdslösa FörsamlingÖland. Orten har fyra speceri- och diverseaffärer, mekanisk verkstad, smidesverkstad och en kvarn. Folkskolan ligger c:a 300 m från stationen.

Historiska datum

Datum Händelser
25 november 1909 Hållplatsen öppnas med postanhalt.
1 januari 1928 Blir del av Ölands Järnvägar när Borgholm-Böda Järnväg slås samman med Södra Ölands Järnväg.
1 juli 1947 Förstatligas och blir en del av SJ.
1 oktober 1961 Nedläggning
1962 Stationshuset säljs.



Nuvarande användning

Idag är stationshuset en privatbostad.

Personal

Här under finns en lista på personer som jobbat vid Gärdslösas järnvägsstation. Listan är inte komplett och har ni information om något hör gärna av er.

Årtal Namn Född Födelseort Titel Hitkommen Ort Avflyttad Ort Övrigt
1949-
Stig Erik Söderström.jpg
Stig Erik
Söderström
11 mars 1926 Berga Församling, Kronobergs län Trafikplatsföreståndare 1940-1949 Borgholm, Kalmar län, Stationskarl - - Död 19 juli 1966 Kalmar, Kalmar län

Statestik

1949 - 3 536 st biljetter såldes
1949 - 5 994 godsexpeditioner

Byggnader

Här fanns ett stationshus, ett ekonomihus med afträde, ett godsmagasin, en lastkaj och en kolbod.

Stationshus

Stationshuset som fanns här var av samma modell som t.ex.Räpplinge och Ölands Lindby. Idag är stationshuset något ombyggt och saknar stationsskylten.

Godsmagasin

Godsmagasinet var av mindre modell i början, men när rundspåret byggdes fick platsen ett större magasin.

Bangård

Bangården var inte av någon större modell, det bestod av ett 125 meter långt rundspår och ett stickspår som var ca 40 meter långt. Detta stickspår ledde till godsmagasinet och lastkajen. Rundspåret byggdes senare ut till 136 meter. Här installeras även en betelevator 1949.


Växlar

Från början var det tre växlar på platsen och det för blev så, men en växel flyttas vid okänd tidpunkt till andra sidan vägen.


Galleri


Källor

  1. Sveriges Järnvägsstationer band 6

Ölands Järnväg - Jan-Olov Svensson

Externa länkar